Sunday

Buttercup Luxury Spread 250g

Buttercup luxury spread ialah substitut kepada butter.  
Mengenali Butter
Butter/Pure butter/ mentega merujuk kepada kandungan yang mengandungi lemak susu lembu, air dan garam (ada juga yang tidak bergaram, which is the non-salted).
Contoh butter adalah Golden churn/ Fern/ Anchor/SCS/President dan sebagainya. Butter juga dikenali sebagail Pure Butter atauPure Creamy Butter. Kandungan butter tidak ada campuran minyak kelapa sawit. Ini membuatkan rasa butter better berbanding dengan mentega campuran.

Mengenali marjerin
Marjerin seperti planta diperbuat daripada minyak kelapa sawit dan diperkayakan lagi dengan perasa. Ada juga yang menggunakan marjerin bagi menghasilkan cake.

Mengenali lepa susu
Lepa susu adalah campuran minyak kelapa sawit, minyak isirong kelapa sawit, garam, lecithin soya, lemak susu tulen dan lain-lain. Ramai pembuat cake menggunakan lepa susu (Buttercup) sebagai alternatif kepada butter kerana harganya adalah jauh lebih murah.
Contoh lepa susu adalah seperti Buttercup, Buttermaid dan Farmcows. Ini membuatkan pembuat cake lupa bahawa nama yang tertera di atas kertas pembalut adalah bukan pure butter tanpa melihat kepada isi kandungan lepa susu tersebut. 


Kesimpulan
Hasil diantara pure butter, marjerin dan lepa susu adalah berlainan. Lepa susu dan marjerin memberikan struktur kek yang tidak begitu baik dari segi kelembapan dan kepadatan berbanding pure butter. 



250GM

Jom Ke Pandan.

                                  For enquiry/order, please do email us at pandanpbb@yahoo.com

2 comments: